jueves, 18 de noviembre de 2010

10-FASE 3- APLICACIÓ PROGRAMA: A què jugem al meu país?. Jocs amb els nens/es ( 3 sessions)

1. Identificació de la sessió: Avui juguem a...
Data: 18, 23 i 25 de novembre de 2010
Durada: 2h i mitja x 3 sessions
Lloc: Centre Obert Centre
Participants/ col·laboradors/ destinataris: Nens/es del grup dels grans, 2 educadores i jo. 

2. Fites: 
 - Presentar als nens/es jocs tradicionals de diferents països . 
- Proporcionar nous recursos a les educadores del centre obert per a treballar la interculturalitat amb el grup de nens més grans ( assessorament)
- Col·laborar en la creació de vincles entre els nens i a l'establiment de dinàmiques entre el grup.
- Col·laborar al treball de normes de convivència a través del joc. 

3. Desenvolupament. 
Un cop han arribat tots els nens, fem una rotllana. Jo porto una capsa amb el material que necessitem per a fer els jocs que s' havien previst per a cada sessió. També porto la llista dels jocs que havíen proposat.  Els hi dic que a cada sessió només podrem fer 5 dels jocs i que el proper dia ja farem uns altres. A continuació trec els materials que necessitem i de seguida hi ha voluntaris per explicar com s' hi juga ( en les tres sessions ha passat més o menys el mateix). En tots els casos en que ha estat possible que ho expliquessin o exemplifiquessin ells, ha estat així. Hi ha hagut alguns  jocs que he hagut de donar un cop de mà jo en la explicació. 
 Un cop presentats els jocs que tocava en cada sessió hem deixat una estona perquè cadascú provés de jugar al que ells volguessin. 
En alguns casos els nens han proposat que es podria fabricar el material per jugar-hi de manera artesanal. Per exemple, en el cas del Mancala alguns nens han explicat que una vegada a l'escola van construïr un taulell d'aquest joc amb oueres. Quan juguen a bitlles, diuen que també es podria jugar amb ampolles de plàstic. Els hi he dit que si volen podem construir-ho també al centre obert (si tenim temps).
  
4. Recursos. 
Material de jocs: tauler de Mancala, gomes elàstiques, cordills, xapes, guixos, baldufes, bitlles...
Espai de joc del Centre Obert. 
Càmera de fotos. 

5. Avaluació. 
En general, els nens han estat molt participatius en l'activitat durant les tres sessions. Tots volien explicar aquells jocs que coneixien als altres. Els altres també ho escoltaven amb atenció. Hi ha hagut comentaris interessants per part seva, com ara: "ah, a aquest joc també hi juguem aquí", o " el que jo conec es juga una mica diferent però és el mateix joc", o " aquest me'l va ensenyar la meva mare" o "a aquest joc també hi juguem al Marroc". 
Entre tots, hem arribat a la conclusió que en el fons, els nens dels diferents països tampoc som tan diferents com de vegades ens pensem. A tots ens agraden els jocs i ens ho podem passar bé junts. 
A l' hora de jugar, han estat molt motivats, i hi ha hagut menys conflictes dels que habitualment es generen. 
Per tant, han estat  sessions molt positives. Tant les educadores com jo, ens hem sorprés positivament de l'acollida que ha tingut aquesta activitat amb els nens. Ajuda molt a l' hora d'establir vincles entre els nens, i se senten molt motivats,potser per la novetat o perquè se senten protagonistes d'alguna cosa i senten que tothom se'ls escolta.

6. Observacions.
Hem fet algunes fotos, de l'activitat. En la propera sessió es farà la mateixa activitat però amb la participació de les famílies 
( Tarda en família). Intentaré que tothom s' hi pugui engrescar i que hi pugui haver força interacció entre famílies i nens de diferents cultures. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario